Budapest dag 1

31 dec 2013:
Det löste sig tillslut med pass och flyg! Tänk på att man måste ha pass som ID om man reser med Ryan Air. Mitt misstag var att tro att svenskt körkort räknades som nationell id-handling. Trots att Ungern är med i schengenavtalet och inte kräver pass vid inträde så gör alltså flygbolaget det. Jag kunde åka 08.55 på morgonen istället för kvällen innan som det var tänkt. Tog en taxi direkt till hotellet, som låg centralt placerat. När jag reser tycker jag hotellets läge är bland det absolut viktigaste. Ligger det centralt kan man gå nästan överallt och man slipper slösa pengar på taxi och planera transport. Det blir enklare att ha en kul semester! Vårat hotell hette City Hotel Matyas och var hade tre stjärnor. Det låg precis bredvid shoppinggatan med restauranger och femstjärniga hotel som tex Four seasongs gresham palace (som har en svit för 50 000 kr / natt) och Buddha-bar klotild palace – ett annat superhotel med otrolig design och högklassig bar.
Gresham palace

Buddha-bar klotild palace

Jag väckte Vladimir som låg och vilade när jag kom och vi gick ut på stan för att se omgivningen. Budapest visade sig vara en OTROLIGT vacker stad! Exeptionell arkitektur med många gamla fina hus. Stadskärnan var ren och fin. Vi kom fram till en stor marknad där vi gick runt ett tag. Det såldes korv, ost, souvernirer och annat kul. Efter att ha promenerat ett tag drog vi tillbaks till hotellet för att möta Johan och Andreas, våra andra medresenärer (som bara stannade 1 natt för att fira nyår). Johan hade bokat bort på en hungersk bufférestaurang som hette Troféa grill. vi käkade massor av hungersk mat och smakade även deras berömda Törley mousserande vin.

Efter käket promenerade jag och vladde mot vårat hotel och passade på att se lite mer av staden samt knäppa några bilder. Det var dags att tänka på att bli klara för nyårsfirandet!

Vi använde hotellets wifi för att leta upp ett ställe att fira på. Det visade sig att det var ganska svårt, så lösningen blev helt enkelt att mötas i centrum. Vi vandrade runt ett tag och hamnade tillslut på BOB, en officiell bacardi-bar. Det var ett bra väl! En vanlig drink, tex mojito, kostade ca 40 kr. Bartendrarna höll god standard och vi minglade där tills 24-slaget.

Då gick vi ut mot floden för att tända våra cigarrer och se på fyrverkerier. Det var god stämning i hela staden, alla var glada och jag såg inte ett enda bråk nånstans.

Vi gick tillbaks in till BOB och firade. Det var en riktigt kul kväll och en höjdpunkt bland mina tidigare nyårsfiranden!

2 comments

1. Taxi behövs inte tycker jag i Budapest. T-banan är överlägsen och otroligt fräsch till skillnad mot skabbiga Sthlm.. Du missade inte Westend va?

1. West end? Nej det missade jag! Vi åkte bara taxi ett fåtal gånger. Hotellet låg så centralt att det tog max 10 min att gå! Ska prova t-banan nästa gång! Håller med om att sthlms är sunkig!