Recension: Framgångsrik Aktiehandel – 10 vinnande strategier

Efter att ha lärt mig privatekonomi och handlat långsiktigt med aktier i ett par år, så känner jag att jag har en trygg kunskapsgrund att stå på. Jag har följt varje nummer av Aktiespararen, läst massor av böcker, och sakta men säkert stärkt min egen privatekonomi. Mina privata finansiella spar-system och budgetplanering har hela tiden förbättrats och finjusterats och nu är mitt system i det närmaste perfekt anpassat för min livsstil, samt väldigt enkelt att underhålla.

Vad är nästa stag? Jag känner mig bekväm nog att börja snegla på kortsiktig trading och teknisk analys! Det är ett område jag varit mer och mer intresserad av, men avstått ifrån eftersom jag först ville bygga en säker och stabil ekonomi och få erfarenhet av fundamental analys och långsiktig aktiehandel. Den ekonomiska kyrkogården är överfull av gravstenar från folk som spekulerat i trading utan att veta vad de höll på med – jag ville inte vara en dem som hamnade där pga okunskap. Om jag skulle ge mig på trading så skulle jag göra det i liten skala och börja långsamt – armerad med regler, strategier och statistik.

Framgaangsrik-Aktiehandel-10-vinnande-strategier

Det första steget i att bilda mig en uppfattning om vad teknisk analys är, kom från att läsa boken “Framgångsrik Aktiehandel – 10 vinnande strategier” av Johnny Torssell, Peter Nilsson, Johan Hellström. Boken går igenom vad trading och teknisk analys egentligen är, och vad den inte är. Författarna presenterar strategier i varierande längd, komplexitet och för olika börsscenarion. Jag avslutade sista kapitlet igår över en utsökt måltid spicy sichuan fish fillet soup här på canteen 1, Nanyang Technological University, Singapore. Det här är min recension av boken!

Jag måste erkänna att jag tidigare hade många fördomar om teknisk analys och trading som boken snabbt botade. En fördom som gjorde mig tveksamt inställd var att TA inte lutar sig mot någon vetenskaplig grund eller metod. Jag minns tex ett möte med Aktiespararna i umeå då en man föreläste om att använda Aktiespararnas program hitta kursvinnare till att tekniskt analysera några aktier. Jag var definitivt inte imponerad – han verkade dra pilar i graferna helt på måfå och hitta på saker ur tomma intet för att förklara hur aktiens prisgraf uppträtt. Det kändes som en mycket amatörmässig gissningslek.

Boken visade emellertid att min uppfattning inte alls stämmer! Snarare motsatsen. Teknisk analys bygger på många år av studier, matematisk statistik, sannolikhetslära, och behavioral finance. Strategierna som presenteras i boken är alla grundade på många års experimenterande och studier. Matematiken bakom strategierna förklaras på ett lättbegripligt sätt och för varje strategi visas statistik på hur den presterat under många år.

Det finns strategier för många olika scenarion, och alla kan modifieras på flera olika sätt enligt författarnas kommentarer. Jag gillar att de även poängterar att man aldrig ska fatta speciellt tycke för en aktie, utan försöka hålla sig så neutral som möjligt och inte blanda in känslor i sina finansiella affärer. Flera av strategierna tilltalade mig och jag tänker börja prova ett par av dem på en gång! För alla som inte kan något om TA men vill lära sig på ett enkelt sätt så rekommenderar jag boken.